חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ריגה – מדריך למטייל

ריגה (Riga) היא עיר הבירה של לטביה, מדינה הממוקמת במזרח אירופה ושייכת לפלח המדינות הבלטיות. ריגה גם נחשבת לעיר הגדולה ביותר במדינות הבלטיות והדבר בולט לא רק בשטחה הפיסי כי אם גם באופי של העיר המבטא תחושה של מטרופולין ללא הפסקה. זהו כרך עמוס ותוסס המשלב בתוכו ארסנל של היבטים עירוניים החל ממוזיאונים ואתרים מעניינים וכלה בחיי לילה סוערים. העיר העתיקה של ריגה (Vecriga), במיוחד, הפכה למוקד תיירותי המציג מבנים מיוחדים ועתיקים לצד אתרי בילוי שונים. חלק זה של העיר, אשר למעשה מייצג את מרכזה, אף הוכרז כאתר מורשת עולמית. נהר הדאגובה (Daugava) שאותו אי אפשר לפספס, המהווה את מרכז העסקים של העיר.

שפה: לטבית. בנוסף מדוברות השפות רוסית, אנגלית וגרמנית.

דת:
 נצרות פרוטסטנטית וקתולית

מטבע:
  יורו

עונה מומלצת:
 מאי עד ספטמבר

שעות עסקים:
 שני עד שישי – 09:00 עד 17:00/ ראשון- 09:00 עד 15:00/ שבת- רוב המוזיאונים והחנויות סגורים.

שעון: 
כמו ישראל

חשמל:
 220V 50Hz

אוכל בריגה: בלטביה בכלל ובריגה בפרט מתמחים באוכל מעושן ובעיקר דגים. גם תפוחי אדמה וחזיר הם פריטי בסיס בארוחה, מלווים לרוב ברוטב שמנת. גם הקינוחים בריגה וביניהם פנקייקים וואפלים נחשבים לנהדרים. עם זאת, ריגה, בהיותה בירה מעודכנת ומודרנית, מציעה מגוון של מסעדות החולשות על פני מטבחי העולם בנוסף למטבחים המקומיים. בין מגוון המסעדות ניתן למצוא מסעדות רוסיות, איטלקיות, יפניות, אמריקאיות, הודיות, סיניות ועוד.

חיי לילה: ריגה ידועה בחיי הלילה הסוערים שלה, המתובלים בבתי קפה, בארים רבים, מועדוני לילה ובתי קזינו.

מזג אוויר: המזג אוויר בריגה משתנה מהר במיוחד בתקופה הזאת, לפני שבוע היינו במצב של חמישה ימים של 20-25 מעלות, היה חם אפשר היה להסתובב עם קצר וביימים האחרונים התחיל להיות קר גם ביום וגם בלילה ויש אנשים שלא כיף להם לטייל בקצת קור או שזה קצת הורס תוכניות. בכל מקרה אני ממש אוהב את התקופה הזאת, לטעמי(!) לא קר מדי לא חם מדי.. בחודש מאי אפשר לומר שזו עונה  מצוינת! הטמפ' הכי נמוכה במהלך היום 13 מעלות, והשמיים לרוב כחולים. תענוג!

מה לראות בריגה?

  1. הקתדרלה של ריגה – כנסייה גדולה בסגנון גותי – ימי ביינים מהמאה ה- 13. הקתדרלה מפורסמת גם בשל העוגב המצוי בה, בו 6700 צינורות לערך, הנחשב לעוגב הצינורות השני בגודלו בעולם.
  2. השוק המרכזי – זהו שוק מרכזי באירופה בכלל ובלטביה בפרט. השוק מציג סחורה זולה, אך לרוב איכותית ויש אפשרות למיקוח מסוים. השוק ממוקם בסמוך לעיר העתיקה. כתובת: Negu 7
    אתר אינטרנט: http://www.centraltirgus.lv/en
  3. איזור הארט נובו – ריגה מפורסמת בשל ארכיטקטורת הארט נואיבו בה, ארכיטקטורה של "הסגנון החדש" המתבטאת בחריגה מהסגנון הקלאסי ושימוש באספקטים לא מקובלים והדגשת החופש היצירתי על ידי אלמנטים כמו אה סימטריות, צורות גאומטריות, קווים דינאמיים וכו'. אזור הארט נואיבו בריגה זכה למעמד של אתר מורשת עולמית, שכן זהו אחד מהמרכזים הגדולים בעולם, לסגנון זה והבנייה בו היא יצירת אומנות מופתית. הרחוב המרכזי באיזור זה הוא Elizabetes כמו גם הרחובות Alberta ו- Strelnieku.
  4. אנדרטת החירות – זהו פסל החירות של לטביה, המסמל את עצמאותה ומקדש את חללי מלחמת העצמאות שלה. גובהה של האנדרטה 42 מ"ר והיא ממוקמת במרכז שדרת העצמאות. על האנדרטה יש משמר כבוד וניתן לצפות בחילופי המשמרות.
  5. כנסיית סיינט פטר – כנסייה גבוהה מאוד בנוף העירוני של ריגה המאפשרת בשל גובהה תצפית מרהיבה על העיר והאיזור. במגדל הכנסייה ישנה מעלית המגיעה עד לגובה 70 מ"ר.
  6. בית הראשים השחורים / House of the Blackheads
    אחד מהמוקדים העתיקים בריגה. הבית, שנבנה ב-1344, שוחזר לאחר שנהרס בקרבות ומהווה תזכורת לכיבושים השונים שעברה העיר. כיום הבית הוא מוזיאון וכמו כן מארח לעיתים קונצרטים שונים.
  7. בית מנצנדורף / Mentzendorff House
    בית מהמאה ה-17 ששוחזר ומציג את חייו של סוחר אמיד בימים עברו. בבית ניתן להתרשם מהריהוט והעיצוב (כולל ציורי קיר) ולהתענג על רוח התקופה. ניתן לטייל בין המטבח, המרתף, הסלון, חדרי השינה ועוד.
  8. האיזור היהודי / Riga Ghetto
    בריגה ישנו איזור יהודי (Maskavas) אשר בזמן מלחמת העולם השנייה שימש כגטו יהודי. האיזור כולל מוזיאון יהודי, בית כנסת העתיק השרוף (Kar Schul), בית הכנסת החדש, בית חולים יהודי (Bikur Holim), בית הקברות היהודי ויער ברומבולה (Rumbala), אשר היה אתר לטבח יהודים רבים וכעת יש בו אתר זיכרון.
  9. מגדל האבקה / Powder Tower
    שמו של המגדל נובע מכך שאבק שריפה נשמר בין כותליו. המגדל שימש כחלק ממערך ההגנה של העיר ועדיין מצויים בו תותחים עתיקים. כיום, המגדל הוא חלק ממוזיאון המלחמה.
  10. מצודת ריגה / Riga Castle
    על גדות הנהר מצויה טירה/ מבצר אשר הייתה בעבר מקום מושבה של ממשלת לטביה. כיום, נשיא לטביה יושב בטירה ועל כן חלקים ממנה סגורים בפני הציבור.
  11. שלושת האחים / Three Brothers
    שלושת האחים הם שלושת חלקיו של מבנה מיוחד המהווה אטרקציה ארכיטקטונית בריגה. המבנה ממוקם במרכז העיר העתיקה ומאפשר הצצה לבנייה בימיי הביניים. האחים גם צבועים בצבעים שונים: האח הותיק ביותר צבוע בלבן, האח הבינוני בצהוב ואילו האח הצעיר בירוק.
  12. בית האופרה / National Opera House
    בית האופרה הוא מוסד חשוב בריגה, שכן חיי האופרה שלובים היטב בחייה התרבותיים של העיר והמדינה. הבניין שופץ למכביר וכיום ניתן לצפות בו בהנאה באופרות רבות כמו גם קונצרטים והופעות בלט.

מוזיאונים בריגה

  1. מוזיאון לאומנות לאומית / National Art Museum
    מוזיאון המוקדש לאומנות בלטית בכלל ואומנות לטבית בפרט בעבר וכיום. באוספי המוזיאון נמצאים פריטים עתיקים מהמאה ה-18 ופריטים עכשווים הממחישים את השינוי שעברה האומנות הבלטית במהלך ההיסטוריה ולאורך התקופות השונות.
    כתובת:10a K.Valdemara Street
    Riga LV-1010, Latvia
  2. מוזיאון לאומנות זרה / Museum of Foreign Art
    מוזיאון המחזיק באוסף עצום של אומנות זרה מהעת העתיקה ועד היום הכולל פיסול, ציור, אומנות גרפית ואומנות דקורטיבית. חלק מהיצירות שוחזור ואינן מקוריות, אך השחזור שלהן הוא עבודת אומנות וירטואוזית.כתובת:Pils laukums 3
    Riga LV-1050, Latvia
  3. מוזיאון הכיבוש – המוזיאון מספק מידע אודות לטביה הכבושה ואודות השלכות הכיבוש הנאצי והסובייט על תושביה של לטביה ומהווה גם אתר זיכרון לכל קורבנות הכיבוש בלטביה. המוזיאון מהווה עדות מצמררת לסבל שעבר העם נוכח שלטון זר ומאיים. כתובת:Str lnieku laukums 1  Riga LV-1050, Latvia
  4. המוזיאון הפתוח – המוזיאון הזה, הממוקם בהתאם לשמו, באוויר הפתוח של לטביה, בשטח רחב של 100 דונם, הוא שחזור מרתק של החיים בלטביה בעבר, המציג את הכפרים, הכנסיות, החוות, תחנות הרוח ומוסדות נוספים עם הפולקלור המלווה אליהם. כתובת: Brivibas gatve 440
  5. מוזיאון לאומנות דקורטיבית ועיצוב / Museum of Decorative Arts and Design
    Museum of Decorative Arts and Designמוזיאון זה הוא בעל יומרה יוקרתית ואיכותית למדי והוא מוקדש כולו לאומנות דקורטיבית בלטביה (וגם מעט בעולם( מתקופות עבר ועד היום.כתובת:Skarnu street 10/20
    Riga , LV-1050, Latvia
  6. המוזיאון הפתוח / Latvian Ethnographic Open Air Museum
    המוזיאון הזה, הממוקם בהתאם לשמו, באוויר הפתוח של לטביה, בשטח רחב של 100 דונם, הוא שחזור מרתק של החיים בלטביה בעבר, המציג את הכפרים, הכנסיות, החוות, תחנות הרוח ומוסדות נוספים עם הפולקלור המלווה אליהם.כתובת: Brivibas gatve 440
  7. המוזיאון המוטורי של ריגה / Riga Motor Museum
    מוזיאון מעניין במיוחד המוקדש לרכבים עתיקים והמופעל ע"י שר התחבורה של לטביה. באוספים העצומים ניתן לראות מכוניות כדוגמת רולס רויס, בי.אם.וי, מרצדס ורכבי פאר נוספים.כתובת: 6, S. Eizensteina street
    Riga, Latvia, LV 1079
  8. המוזיאון הלאומי להיסטוריה של לטביה / National History Museum of Latvia
    זהו אחד מהמוזיאונים החשובים והמתויירים ביותר בעיר, האוחז באוסף עצום של פריטים מהתרבות וההיסטוריה של לטביה. ההתפתחות הלאומית והתרבותית של לטביה, החל מתקופות קדומות ועד ימינו, זוכה לעדות מעמיקה במוזיאון. בין הפריטים המוצגים במוזיאון ניתן למצוא תלבושות וצילומים כמו גם פריטים אחרים הנוגעים לפולקלור.כתובת:Pils laukums 3
    Riga, LV-1050
  9. מוזיאון המלחמה / Latvian War Museum
    מוזיאון זה, כשמו כן הוא, מוקדש למלחמות באיזור וממחיש את החותם של המלחמות על לטביה. בין המלחמות המרכזיות שהותירו את חותמן ומקבלות ייצוג מרכזי במוזיאון מצויות מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה ומלחמות נוספות אשר התרחשו במאה ה-20.כתובת:Latvijas Kara muzejs /Powder Tower
    Smilsu iela 20
    Riga, LV – 1868

תיירת צעירה עם דגל לטביה בכיכר העיר העתיקה הראשית בריגה

הגעה לריגה –

טיסה: נחיתה בשדה התעופה הבינלאומי בריגה (Riga International Airport- RIX). חברת התעופה הלאומית היא Air Baltic

רכבת: ניתן לקחת רכבת מליטא, בלארוס, אוקראינה ורוסיה.

אוטובוס: ניתן לקחת אוטובוסים של Eurolines או Ecolines מיעדים שונים באירופה כדוגמת צרפת וגרמניה.

הפלגה: ניתן גם להגיע במעבורת לריגה משוודיה, מגרמניה ומאסטוניה.

תאריכי אירועים ופסטיבלים חשובים בריגה:

חגים לאומיים
1 בינואר – ראש השנה.
2 באפריל – יום שישי הטוב.
5 באפריל – חג הפסחא.
1 במאי – חג הפועלים.
4 במאי – חג העצמאות.
24 ביוני – יום הקיץ הקדוש.
18 בנובמבר – יום לאומי לטביה.
25 בדצמבר – חג המולד.

  • פסטיבל הסלסה בריגה – פסטיבל קייצי המארח רקדנים בעליי שם עולמי ומאפשר לקהל להציץ על מיטב סגנונות הריקוד החושני וחגיגות לטיניות ברוח מסורת הסלסה. מומלץ במיוחד לאוהבי מוסיקה לטינית. אתר אינטרנט: www.rigasalsafestival.com
  • פסטיבל בינלאומי לבלט של המדינות הבלטיות / International Baltic Ballet Festival – עיר לידתם של רקדני בלט בעליי שם לאומי היא גם העיר בה נערך פסטיבל בלט יוקרתי. הפסטיבל מארח רקדנים ולהקות מפורסמים ומומחים עולמיים לריקוד ברוח הבלט.
  • פסטיבל בינלאומי לסרטי אנימציה / Bimini- International Festival of Animation Films
    פסטיבל מרתק ומקורי המציג מאות סרטי אנימציה מכל העולם על גבי מסך גדול בכיכר "קוקה קולה" אשר בעיר. בין הקטגוריות המתחרות ניתן למצוא סרטי מבוגרים, סרטי ילדים, סרטים נסיוניים ועוד.
  • פסטיבל האופרה / Riga Opera Festival
    פסטיבל הנערך בקיץ מידי שנה במשך שבועיים וחצי. הפסטיבל מוקדש ליצירות אופרה שונות ומארח אמנים מכל העולם.

הקהילה היהודית בריגה

מרבית הקהילה היהודית בלטביה מרוכזת בריגה, אך למרות זאת אין בריגה מוסדות רבים למעם הקהילה היהודית.המוסד היהודי העיקרי בריגה הוא בית חב"ד לטביה שמפעיל את בית הספר היהודי, את בית הכנסת העירוני ואף מקיים בתוכו מסעדה קשרה.

כתובת חב"ד לטביה:
Riga, Lachplesha str. 141

מחוץ לריגה – מה יש לעשות?

  1. ג'ורמאלה – החוף ואתר הנופש ג'ורמאלה הם יעד תיירותי מועדף על התיירים שחשקה נפשם ברגיעה נינוחה על שפת הים ושיזוף אופנתי. רצועת החוף הארוכה, המציגה חול משי לבן ומים נעימים היא מפלט נחמד מהעיר וממוקמת רק כ-20 ק"מ ממרכז העיר. בנוסף יש בעיירה בתי עץ מתוקים, תזכורת לתקופה ישנה ורומנטית וכמובן מרכזי נופש וספא רבים ומפנקים. אתר אינטרנט: http://www.jurmala.lv/page/33
  2. סיגולדה / Sigulda
    מרחק של כ-60 ק"מ מריגה מצוייה העיירה זאת המהווה נק' יציאה לפארק הלאומי גאויה (Gauja National Park), פארק לאומי יפהיפה, אשר מלבד הטבע בו (והמערות המפורסמות בו) ניתן למצוא גם בנייה מרשימה של כנסיות ואתרים שונים. בנוסף, בעיר עצמה ישנה טירה מרהיבה ואתר נופש נחמד ובחורף ניתן להינות מאתר סקי נהדר.
  3. באוסקה / Bauska
    כ-70 ק"מ מריגה נמצאת באוסקה אשר האטרקציה בה היא מבצר אבירים עתיק. סמוך לעיר נמצא ארמון רונדאלה (Rundale Palace), ארמון מפואר ומרשים, הנחשב למופת אדריכלי.

טלפונים חשובים בריגה למקרי חירום

  • חילוץ והצלה: 112
  • כבאים: 01
  • משטרה: 02
  • סיוע רפואי: 03

לחזור למשהו ספציפי?

Powered by GetYourGuide

חוויה בריגה מתחילה כאן

דילוג לתוכן